Friday, September 5, 2008

مشهد - رقم 9

وبعد مرور ساعة فى المحكمة

كان هناك اجتماع لبنات المدينة
فى التشكيل يتحدثون ويمرحون سويا


تتوجه امانى عز الدين ل راندا عند دخولها من باب التشكيل


امانى: "ايه رايك فى الطقم الاخضر؟ ".

تصيح رورا

رورا:" وحش
":P

راندا: " شوفى يا امانى هو كويس واخضره حلو واسوده حلو".

امانى:" ياه لولولولوى الطقم الاخضر حلو بشهادة راندا"

رورا:" بقولكم ايه بقى اسمعونى كدا... اة... انا بتكلم ...مش عاجبنى الطقم الاخضر".

امانى:" بس عاجبنى انا وعاجب راندا
ولا الدواير الخضرا وسط الظلمة
جميل جمال ملوش مثال هاهاها! عثل عثل".

راندا: "يا امانى... يا رورا ...رغدا وحشتنى جدا لسة قدامها ايام على ما ترجع تانى حتى دامبو اخدته معاها, مكنش لازم تحتفل فى الهند ب انقاذه".

رورا : " يا حبيبتى يا خوخة وحشانى :( ".

امانى: "متفكرونيش بقى اهىء اهىء".

راندا: "خلاص كلها ايام وترجع ان شاء الله".

دخلت لينا مسرعة عليهم جميعا و توجهت ل راندا

لينا: "يا خانوم فى محاكمة فى محكمة المدينة
,الكلام دا صحيح؟".

راندا:" اة صحيح انا كنت هناك من ساعة
وهروح كمان شوية تانى علشان احضر اخر المحاكمة ".

ميادة:" انا جيت فين عائشة
قالتلى هتيجى على هنا".

رورا: "مجتش لسة اقعدى تشربى ايه؟ شاى".

ميادة: "مشربش الشاى اشرب عصير انا, عندكم سحلب؟".

تدخل عائشة: "ها ... ها حد اتخض منى وانا لابسة باتمانية".

امانى: " قولى بات ومانية ولا تقولى باتمانية
رورا دا شغلك انتى مش انا, صححى لها اللغة".

رورا: " اة شغلى ,بكام داعايشة؟".

عائشة : "هوانا مش بخوف ولا ايه خسارة ... دا جايلى هدية يا رورا".

وما ان اميرة محمد دخلت التشكيل فنهض الجميع يسالونها فى نفس واحد:" اميرة ازيك ازيك؟".

اميرة:" الحمدلله كويسة ادعولى اخلص بقى".

فالجميع فى صوت واحد :"ربنا معاكى يا اميرة".

اميرة: "انا قررت اكتب خواطرى ومغامراتى واللى بكتبه كله ".

امانى: "وضحى اكتر".

اميرة:"دى المقدمة اقريها كدا اقرهالك انا, مقالاتي وتحقيقاتي
التي امنت بالقلم الذي خط الحقيقة
بعض المغامرات الى قابلتني اثناء كتاباتي الصحفية وتعلمت فها دروس في الحياة
بعض رسوماتي ان استطعت
التي كانت ساحتي للتعبير عن نفسي".

امانى :" وماله وانا معاكى اكتبى , وتعزمينا على حاجة ساقعه".
راندا: "متوقعة منك حاجات جميلة ,فى انتظارك يا ميرو".

امانى:" بقولكم ايه عايزة اشرب حاجة ساقعة دلوقتى".

راندا: "تانى يا امانى ,هقولك هاتى زجاجة ماية ساقعة
وهاتى ورقة والزقى الورقة عليها كويس
واكتبى على الورقة حاجة ساقعة واشربيها:) ".

امانى:" هجرب طيب واقولك".

دخلت نسمة فى صمت

نسمة : "انا المود عندى نكد النهاردة".

عائشة :" ليه الزمالك كسب ولا ايه ".

ميادة: "شكله الاهلى خسر خسر,صح؟"

نسمة :" بقول ايه بلاش تخلونى اقفل عليكوا واعذبكم
قال زمالك قال
ههههههههههههه
لا دانا شريرة
الا الاهلى ساعتها لو كسب هنسى الحزن والدموع واخليها ضرب نار
هههههههههههههههه
احذرونى
ماشى الكلام
نخليها سعادة النهاردة
وبكرة نكد الفيل على راى خليل".

دقائق ودخلت سمسمة وكانت نسمة تتحدث عن النكد

سمسمة:"النهاردة مش طالبة معايا اكتئاب خالص
, مالكم كدا؟
".

خليها النهاردة اجازة وبكرة اجى اعيط معاكو".

نسمة:"لا خلاص نكد ايه, سعادة بقى النهاردة".

امانى:" طبعا يا نسمة حد قال حاجة, اهلى زمالك كلها كورة!".

رورا:" امانى عيزاكى فى موضوع ضرورى تعالى".

والبنات تتحدث سويا على النكد والخلاص منه اخدت رورا امانى لتخبرها شىء ما

رورا: "امانى اوعى تكونى زعلتى منى انا بس مبحبش الطقم الاخضر دا وانا متعودتش اخبى حاجة فى قلبى".

امانى:"انتى لسة فاكرة يا رورا.. يا رورا انسى يا عمر انا نسيت اصلا هاهاها ".

رورا:" يعنى خلاص مفيش غضاضة".

امانى :"لا غضاضة يا خانوم على راى لينا".

رورا: "طيب خير اعزمينى بقى على حاجة ساقعة
.":p

وذهبوا سويا للهجوم والاستيلاء على تلاجة المدينة


يتبع>>

No comments:

Post a Comment