Thursday, September 4, 2008

الجزء الاول - مشهد - رقم1

فى صباح اليوم وقد اشرقت الشمس وانعكست اشاعتها على المدينة الايجبتية.
دخل حجرة الاستقبال احد افراد الشعب مجهول الهوية
ووجد بعض من افراد المدينة كل منهم فى حاله يتابع شىء ما يقوم به

(وبصوت مرتفع)...

الرجل:"انتم يا اللى هنا!
محدش هنا ولا ايه ... ايه الفضا دا!!!؟ ما الناس قاعدة قصادى اهم!!!انا عا...يز"

فراته مجنونة رسمى وقاطعت قوله

مجنونة رسمى:" هنا السرايا الصفرا احجز مقعدك, شوية واجيبلك سلك الكهربا يا سيد", و خرجت مسرعة .

الرجل" سيد مين؟ انا اسمى ح...".

دخل عثمان الحجرة ...

عثمان:" لالا, انت مش حسين وحسين مبيقولش كدا !!!", و وضع يده على رأسه ثم خرج
وهو يقول "ازورى... ازورى!".

الرجل" ايه دا؟ مين دا؟انت يا ...يا...!".

دخل سامح هاجر-على صوت الرجل المرتفع - (رافعا عينه الى السقف ) و يدندن يا " وابور قولى رايح على فين !؟".

سامح هاجر :" تعالى اصطاد معايا سمك ,دا انا لسة شاريه و قلت اديله فرصة يتعلم السباحة قبل ما اصطاده ,تعالى بس وهتنسى الدنيا والفضا دا... ! ''.

تلاحظ امانى عز الدين الضوضاء من الحجرة المجاورة فتقدم بخطواتها وتسال وبصوت (متوسط النبرة):" محدش شاف مقال ابراهيم عيسى اللى لسة جيباه حالاَ !؟"

لا احد ييجيب فالجميع منهمكين فى اعمالهم

فقامت (برفع يدها الى اعلى ) ...

امانى: "حسبى الله ونعم الوكيل فى البلد دى" ...

بعد مرور ثوان قليلة دخلت رغدا مسرعة اليها

رغدا:" مالك
يا امانى, صوتك عالى ,مين مزعلك و انا اطبخه النهاردة اكلة للفيل بتاعى هاهاها .اصله فاقد الشهية الايام دى"...

امانى عز الدين:" يا رغرغ ... يا رغرغ ,دى مؤامرة ,استنى بس فين شلبى *... هو دا اللى بيردعهم,
مش هتنازل عنك ابدا يا شلبى مهما يكون ...مهما يكون ...".

وبدات فى الشروع ب الضحك على شىء ما ...(ربما عثرت على شلبى)

دخلت وفاء اليهم وقالت:" ايه رايك يا امانى فى اخر حاجة كتبتها النهاردة؟ ".

امانى:" هشوها يا فؤة واقولك".

وفاء:"اوكى هروح اشوف لينا فين".

ونظرت الى الشخص المجهول...

وفاء:"اهلا بيك معانا..!".

دخل قدرى و وائل وهم يتحدثون فى شىء ما بصوت غير مسموع, وجلسوا سويا فى جانب الحجرة.

صاح الرجل (فى غضب):" يا بشر انا....".

دخل ابراهيم شاهين وهو يزحزح ارجله وكان امامه الرجل

ابراهيم :"مش تقولى مبروك انا داخل الجيش عقبالك ..

الرجل: "هه..؟".

ثم اتجه الى وائل

ابراهيم:"اة يا دنيا اعمل ايه انا لحد الجيش؟...ملل ملل!".

وائل:" على فكرة انا مكتئب زيك وحاسس بالملل من امبارح من بعد ما خرجت مع اصحابى واكلنا فى ماك , تعالى يا اخى نتمشى على جسر الحقيقة شوية يمكن نشوف حقائق تفرحنا...".

ابراهيم: "هما دول شباب مصر يا خسارة دا بدل ما تنظفوا الزبالة اللى فى الشارع وتحسسونى ب انتماءكم لمصر ... هو واحد ..واحد بس اللى فى ايده الحل لمصر انت فين ... انت فين؟؟؟ اظهر بقى ...".

نظر له قدرى

قدرى:"بص يا ابراهيم كلكم اولادى و انا مش هحرم حد من الميراث بس بلاش انقلاب وتكسير كراسى والا انتم عارفين حمض الكبريتيك جاهز ... اتش تو اس او فور وينهى الموقف...!".

دخل اسلام مسرعاً واتجه الى قدرى (فى حماس شديد)...

اسلام:"معلش يا قدرى هاخد حمض الكبريتيك.. عندى عملية فدائية مستعجلة فى التشكيل النسائى".

---
*جمجمة
يتبع>>

No comments:

Post a Comment